Cu ajutorul Bunului Dumnezeu atelierul nostru este dotat cu un alt echipament deosebit de important: o mașină de rotunjit cotorul volumelor.


    Luna trecută am primit un mesaj pe Whatsapp de la Pr. Agatanghel de la editura Adormirea Maicii Domnului din București (Biserica Ortodoxă de Stil Vechi din România), în care spunea că aveau la vânzare o mașină de rotunjit cotorul (grosimea maximă fiind de 10cm iar lungimea de 40cm), la un preț pe puțin de trei ori mai mic decât cea mai “ieftină” variantă made in China care se putea găsi pe piață. Desigur, mesajul nu era trimis doar mie ci și altor legători din țară. Am văzut în înregistrarea video trimisă cum funcționa, am discutat cu scumpa mea soție, am hotărât și, pe principiul primul venit, primul servit, ne-am angajat să facem și această achiziție.

     Trebuie să precizez că toate echipamentele cumpărate în toți acești ani, le-am achiziționat FĂRĂ A ȘTI CUM SE LUCREAZĂ CU ELE. Astfel, în primul rând doar am putut intui cum ne-ar putea ajuta și cât de mult ne-ar ușura activitatea (fiind totodată și o “loterie”) iar în al doilea rând, absolut toată experiența acumulată pe toate aceste echipamente se datorează Bunului Dumnezeu și apoi efortului și răbdării mele. Nu am avut contact cu altcineva care a lucrat cu ele, nu am învățat de la nimeni care a lucrat cu ele. Pur și simplu situația a fost în felul următor: aceasta e mașina, lucrează!

Pozele sunt realizate exact în locul unde a fost rapid așezată spre a fi cât mai repede bună de lucru. Pe viitor, cu ajutorul Domnului și dacă El va dori, vom avea un spațiu mult mai mare pentru a fi puse în evidență pe măsura importanței și valorii lor. 😀 

     Mașina având un motor de 380v, i-a fost schimbat motorul cu unul nou la 220v înainte de a ajunge la noi, iar eu doar i-am schimbat comutatorul de închis/deschis, vechiul nefiind compatibil cu tensiunea motorului actual. Putea fi adaptat și motorul vechi la 220v, dar un motor nou a fost o alegere mai rapidă și practică pe termen lung. 

     Pe mașina este lipită o emblemă cu ceva “marcă” olandeză. Totuși, n-aș crede că e marcă olandeză. De ce?

1. Toate mașinile vechi aveau emblema aplicată din material dur sau imprimată direct pe utilaj, asemenea cum s-a întâmplat cu cele Krause, care sunt din alamă. Până și acel motor are una din aluminiu… 

2. Emblema aplicată pare muuuult prea nouă și fiind ceva material subțirel nu avea cum să reziste în timp. Dacă mai adăugăm și faptul că putea ajunge ulei de la lubrifierea mașinii sau a diverselor componente… 

3. ITK-HOLLAND e doar o firmă care se ocupă cu comercializarea echipamentelor tipografice. 😀 

      Pe de altă parte, ținând cont de vechimea ei, nu știu dacă aceasta e forma ei inițială sau dacă a mai suferit schimbări. Unele schimbări, în bine, se pot constata la cele două suporturi/mese atașate ei. Sunt sigur că acelea au fost atașate și ajută la manevrarea rapidă și în siguranță a volumelor.  Cert e că funcționalitatea e impecabilă și neschimbată. 

     După ce am căutat firma de pe motor am dat de o marcă…germană! 

Elbtalwerk GmbH

     Această firmă este din Germania, Dresden. Prea multe informații nu se găsesc și nici fotografii prea multe cu utilajele produse. Totuși, pe https://www.maschinensucher.de am găsit câteva utilaje produse în jurul anilor 1970 de către această firmă. Analizând designul corpurilor acestora cu cel a mașinii de rotunjit e aproape la fel.

     Analizând cele două tăblițe de pe motoarele de mai sus, constant că unul e de generație mai nouă decât celălalt, iar cel mai vechi aduce la vechime cu al nostru, ba chiar aș zice că al nostru e ceva mai vechișor.

     Astfel, această mașină a ajuns din Germania sau din altă țară în Olanda, la această firmă care se ocupă cu comercializarea acestor echipamente. De aici posibil că a ajuns în România sau în România cine știe de unde…

     La ce e bună sau de ce ar fi necesar un astfel de echipament?

  • În primul rând, trebuie avut în vedere că această mașină poate să aibă pe puțin 50 de ani vechime. Deci, acum 50 de ani era normal să rotunjești cotorul astfel și nu să-l bați manual, cu un ciocan. După ce am făcut primele teste de rotunjire a cotorului, și așa cum și Pr. a remarcat, niciodată, dar NICIODATĂ, nu se poate compara rotunjirea cotorului cu o astfel de mașină, cu rotunjirea cotorului prin baterea cu ciocanul. Ca să poți rotunji profesional un cotor, manual cu ciocanul, ai nevoie de multă răbdare, experiență, efort și timp. La baterea manuală ai șansa să rupi cusătura sau să nu-l rotunjești uniform. Dacă avem în vedere doar presiunea uniformă pe care această mașină o aplică asupra cotorului în timp ce prin baterea manuală nu putem realiza acest lucru, dăm câștig de cauză mașinii.
  • În al doilea rând, atunci când vorbim de cartea de serie sau de cartea care nu intră în zona celor care necesită restaurare (restaurea nu implică doar schimbarea unei coperți și lipirea a două-trei pagini, iar pentru procesul acesta eu folosesc termenul de “recondiționare”), e normal să foloșești pe cât se poate echipamente electrice care să-ți ușureze munca. Desigur, sunt cărți și tehnici care necesită o anumită tehnică manuală de batere/rotunjire a cotorului, dar deja nu mai putem vorbi de carte în serie sau carte relativ nouă.

 

  • În al treilea rând, chiar și pentru cei care ,,susțin” metodele tradiționale aplicate oricum și mai ales cărților de serie, ar fi o încăpățânare să nu încerce trecerea de la folosirea ciocanului la mașina de rotunjit cotorul. Desigur, fiecare folosește ce metodă de lucru îi este fiabilă. Totuși, dacă lucrezi minim câteva zeci de volume lunar este indicat, pe cât se poate, să ușurezi efortul mâinilor care, după un anumit timp, s-ar putea să-ți spună prin dureri și amorțeli, ,,ia o pauză sau schimbă modul de lucru!”.

     Mulțumesc mult Pr. Agatanghel pentru tot efortul și implicarea sa și tuturor celor care au ajutat ca această mică bijuterie de 200-300kg să ajungă pe mâna noastră!

Aici puteți vedea mașina în acțiune rotunjind cu ea două Sfinte Scripturi ediția Centenar:

 

 

Leave a Reply